NEWS | ČLÁNKY | DOWNLOAD | GUESTBOOK | TUTORIALS ObnovitZavřít
 
hl - ZONE Half-Life Half-Life 2 Half-Life 3
 
Episode One Episode Two Opposing Force Blue Shift Counter-Strike 1.6
 INFO
Přidat do oblíbených
Nastavit jako Homepage

ICQ: 272-515-771 
Aktualizace:

 SYSTÉM
 TLAČÍTKA
hl-ZONE Button 1
 
hl-ZONE Button 2
 SPOLUPRACUJEME
 Teleport Pátek 19. 05. 2006
<-- Unikající pára Laser a elektřina -->

Nedávno jsem obdržel tutoriál od člověka s přezdívkou vana_lager, ve kterém popisoval tvorbu teleportu. Tutoriál nebyl špatný, ale byl až moc stručný a když jsem usedl k počítači a začal si zkoušet vytvořit vlastní teleport ve VHE (pochopitelně, že to nebylo poprvé) hrozně se mi toto téma zalíbilo a tak jsem začal tvořit vlastní tutec na téma Teleport... vana_lager snad odpustí.

Na úvod:
Dneska se tedy podíváme na tvorbu teleportu. Vytvoříme si dvě místnosti, ve kterých bude vstup a výstup ze zelené mihotavé koule. Ta bude teleport samotný, který bude reprezentován spritem. Takže si malinko zopakujeme minulý tutoriál. Na závěr přidáme ještě nějaký ten zvuk, aby vše vypadalo více realisticky.

Místnosti:
Opět začneme místí. Dneska se však s jednou nespokojíme a budeme muset vytvořit rovnou dvě. Nechám na vás jak velké je uděláte i kde se budou nacházet. Můžete je třeba i propojit chodbou a doplnit dveře. Já udělal dvě obyčejné místnosti o velikosti 512x256x160 jednotek a umístil jsem je pod sebe. Nicméně bych doporučil na každou použít jiné textury, aby bylo zřejmé, že jste se skutečně teleportovali jinam. Pro ilustraci přikládám (asi zbytečné) obrázky.


Obr. 1
Horní místnost

Obr. 2
Spodní místnost

Teleport:
Tvorba teleportu je velmi jednoduchá a postačí nám na ní pouhé dvě entity. Tou první je World Entita (ta co ji vytvoříme z nějakého brushe) trigger_teleport a tou druhou je Point Entita (tedy ta co ji do mapy vložíme pomocí Entity Tool [Shift+E]) info_teleport_destination. Ta první nám vymezuje místo, kde je teleport aktivní, tedy vstup do portálu a ta druhá pouze bod, kde se objevíte až vylezete z červí díry. Nyní se podíváme na obě entity detailněji.

trigger_teleport - záložka Class_info:
Target: odkazuje na jméno entity info_teleport_destination, tedy na cílovou stanici teleportu
Name: jméno entity, pomocí kterého se na ni odkazujeme (pokud nechceme aby byl teleport aktivní od začátku)
Kill target: jméno entity, která se má po aktivaci teleportu vymazat z mapy
Target Path: to kdybych věděl:-) pokud někdo ví ať poradí
Master: jméno entity, která vykonává složitější skriptovací operace, někdy jindy
Delay before trigger: prodleva v sekundách před samotnou teleportací
Message (set sound too!): zřejmě text, který se má při teleportování vypsat (ale je to bez záruky)

trigger_teleport - záložka Flags:
Monsters: pokud zaškrtnete, budou teleportování i entity monster_NÁZEV, tedy modely postav
No Clients: při zaškrtnutí se stává pro hráče neaktivní, tedy k žádnému teleportování nedojde (vhodné v kombinaci s Monsters)

info_teleport_destination - záložka Class_info:
Pitch Yaw Roll (Y X Z): nastavení pohledu hráče po teleportování
Name: jméno entity, ten samý název musíte zadat i do Target u trigger_teleport

Tak, to byl krátký popis funkčních entit našeho tutoriálu. Nyní si vytvoříme brush s texturou AAATRIGGER a umístíme ho tam, kde chceme mít vstup do teleportu. Převedeme na entitu trigger_teleport a jediné co u ní nastavíme je Target: teleport. Poté do mapy vložíme Point entitu info_teleport_destination a u ní nastavíme Name: teleport. Také si trochu pohrajeme s pohledem hráče po teleportování (aby nám nekoukal do zdi). To uděláme buď přes Pitch Yaw Roll (Y X Z) nebo přes Angle (pamatujte, že hodnota kterou nastavíte je brána z pohledu top (x/y). A to je vše. Zkuste zkompilovat a projít místem, kde jste umístili trigger_teleport. Pokud vše je jak má, měli byste se objevit někde jinde...

Trošku reality:
Teleport máme hotový, ale v mapě vlastně není nic vidět. Pouze když projdeme určitým místem, objevíme se v jiné místnosti. A to je trochu matoucí a nereálné. Proto si doděláme dva sprity, které budou určovat vstup a výstup z teleportu a také charakteristický zvuk (alespoň co se týče Half-Life), který se přehraje jakmile se teleportujeme.

Takže nejprve vytvoříme sprite. Ten jsme dělali už minule, takže jen připomenu, že se jedná o Point Entitu env_sprite, kterou umístíme přesně na střed trigger_teleport. Nastavení je velmi snadné:

Render Mode: Aditive
FX Amount: 150
FX Color: pokud chcete mít páru barevnou nastavte nějakou barvu
Sprite Name: sprites/enter1.spr
Scale: 1.0
 
Start On: zaškrtneme, aby se sprite objevil hned po načtení mapy

Nyní ji zkopírujeme a přesuneme na střed entity info_teleport_destination. Vše ponecháme tak jak je, jen změníme název spritu. Nastavení tedy bude vypadat takto:

Render Mode: Aditive
FX Amount: 150
FX Color: pokud chcete mít páru barevnou nastavte nějakou barvu
Sprite Name: sprites/exit1.spr
Scale: 1.0
 
Start On: zaškrtneme, aby se sprite objevil hned po načtení mapy

Teleport už vypadá reálně a hlavně ho vidíme v mapě, takže ho nemžeme minout. Něco tomu stále chybí. A to je zvuk. Ten jsem taky minule naznačil, ale jelikož o entitě ambient_generic chystám delší a podrobnější povídání, opět jen uvedu základní nastavení. Vložte tedy do mapy Point Entitu ambient_generic a umístěte ji někam k výstupu do teleportu. Nastavení je prosté:

Name: teleport_sound
WAV name: debris/beamstart7.wav (na výběr máte na 13 zvuků, ale tento je známí z Half-Life)
Volume: 8
 
Start Silent: zaškrtneme, což způsobí, že se zvuk nebude přehrávat hned po načtení mapy
Play everywhere: zaškrtneme, aby byl zvuk slyšet po celé mapě (tedy abychom ho slyšeli i když se budeme teleportovat na velkou vzdálenost)

Na závěr ještě musíme zvuk něčím spustit. K tomu se nám nabízí trigger_once. Vytvořte tedy brush s texturou AAATRIGGER a umístěte ho do výstupu z teleportu. Jediné co je potřeba nastavit je zřejmé: Target: teleport_sound. A je to. Zkompilujte a vyzkoušejte.

Závěr:
A jsem v závěru. A co by se tedy mělo stát? Stojíte v místnosti, kde se mihotá zelená koule. Když do ní vstoupíte, budete přesunuti do jiné místnosti, kde se mihotá trochu jiná koule a přehraje se charakteristický zvuk. To je vše. A jaké má teleport uplatnění? Krom příkladů z Half-Life, kde jste se setkali s mnoho teleporty asi žádné.

Ale každopádně se dá použít pro vylepšení vašich map. Vezměte v úvahu fakt, že může být oboustranný (tehdy musíte použít entitu trigger_multiple pro spouštění zvuků a obě řídící entity teleportu se v mapě musí vyskytovat dvakrát (pochopitelně s různými jmény), nebo se dá použít pro postavu, která do něj vstoupí a teleportuje se pryč (také jsme mnohokrát viděli) a konečně se dá vytvořit i teleport bez všech těch vychytávej (zvuk, sprity), který vás prostě náhodou hodí úplně jinam a hráči pořádně zamotá hlavu. Však vy si uplatnění najdete sami.


Obr. 3
Vstup do teleportu v horní místnosti

Obr. 4
Výstup z teleportu v dolní místnosti

Nezbývá než se rozloučit a slíbit, že tutoriál o zvukách se blíží... Takže do příště ZDAR!

 

SOUBORY

 

KOMENTÁŘE

 


vana_lager (email: vana_lager@azet.sk)

Ak chcete urobiť niekomu zle, dajte info_teleport_destination nad trigger_teleport. A keď vstůpite do portalu tak sa budete teleportovavať donekonečna :)

Odpovědět


hAssassin (email: voker@email.cz)

Jo, skvělá kravinka, ale už vidim člověka, který tu mapu hraje a takhle se zasekne... Myslím, že by hned dával Quit Game a k mapě se nevrátil... A to si trochu protiřečí;-)

Odpovědět


 

 

<-- Unikající pára Laser a elektřina -->

NAHORU ...

 ČERSTVÉ NOVINKY
 POSLEDNÍ TUTORIÁLY
 ANKETA
Staré ankety
 REKLAMA