NEWS | ČLÁNKY | DOWNLOAD | GUESTBOOK | TUTORIALS ObnovitZavřít
 
hl - ZONE Half-Life Half-Life 2 Half-Life 3
 
Episode One Episode Two Opposing Force Blue Shift Counter-Strike 1.6
 INFO
Přidat do oblíbených
Nastavit jako Homepage

ICQ: 272-515-771 
Aktualizace:

 SYSTÉM
 TLAČÍTKA
hl-ZONE Button 1
 
hl-ZONE Button 2
 SPOLUPRACUJEME

[ Příběh | Pojmy | Zpracování | Tvůrci | Cheaty | Systémové požadavky ]

Opposing Force vyšel v roce 1999 jako první oficiální datadisk k legendární hře Half-Life. Myslím, že každý z vás asi ví o čem je řeč, ale těžko říct, jestli budete vědět, o čem je vlastně příběh této geniální modifikace a jak to zapadá do celkového příběhu Half-Life.

Musím uznat, že ani já sám nejsem schopen na tuto otázku přesně odpovědět a dokonce si myslím, že ani sami autoři na celkový příběh Half-Life nebrali při tvorbě Opposing Force velký důraz a udělali prostě geniální počin, který pouze z původního Half-Life vychází, čerpá z něho základní dějovou linii a nabízí nám možnost se na to celé podívat i z druhého úhlu pohledu. Z pohledu vojáka!

Jak jsem řekl, o příběhu toho sám moc nevím, pouze to, co se dá vypozorovat ze hry. A tím pádem jsou informace na této stránce jakési shrnutí toho co se ve hře vlastně odehrává… Takže pokud jste hru nehráli, je škoda, abyste následují řádky četli a připravili se tak o překvapení, která vás při hraní Opposing Force čekají a ti co jste ho už dohráli, tak je to pro vás zbytečná ztráta času:-) Ale vy si to přečte, protože je to velice zajímavé a poutavé a jste pilnými čtenáři těchto stránek:-)

A na závěr, před samotným příběhem podotýkám, že jsem tentokrát informace nečerpal ze žádných zdrojů, ale pouze z vlastních zkušeností. Proto nevěřte všemu co čtete, informace nejsou ověřené a nemusejí být zas tak úplně pravdivé:-)

PŘÍBĚH Nahoru...
V Opposing Force se dostáváte do role Adriana Sheparda, který po absolvování vojenské školy odchází k mariňákům a poté je převelen do výcvikového tábora na vojenské základně Santiego v Arizoně. Zde také absolvuje tvrdý výcvik a spolu s dalšími vojáky nasedá do transportní helikoptéry, která ho má dopravit do Nového Mexika do vědeckého zařízení Black Mesa.

Samotný příběh začíná však o něco dříve...

V komplexu Black Mesa se Gordon Freeman pod vedením Eli Vance a Dr. Klinera zabývají analýzou krystalů a organismů z planety Xen. A právě v této době Wallace Breen spouští resonanční kaskádu vybráním specifického vzorku. Tímto úkolem je pověřen právě Gordon Freeman, který v HEV obleku přichází do testovací komory a pokus začíná. Díky resonanční kaskádě dochází k zakřivení prostoru a vytvoření nestabilního portálu z planety Xen.

Poté dochází k vysoko-energetické explozi, která celou část komplexu zničila a většinu personálu zabila nebo zranila. Přes otevřené portály sem začínají proudit organické formy, které dosud lidstvo nespatřilo. Vláda spojených států rychle reaguje na vzniklou situaci a okamžitě vysílá námořní pěchotu do komplexu, aby to tady zajistili a zabránili rozšíření "infekce" mimo komplex. Příběh začíná...

Adrian Shepard sedí v transportním vrtulníku, kde je celkem napjatá atmosféra. Nikdo z vojáků si přesně nedovede představit co se skrývá pod názvem Black Mesa a už vůbec netuší s čím tady budou mít tu čest se seznámit. To však záhy zjišťují, když je vrtulník sestřelen jakýmsi plavidlem, které nevypadá jako pozemské...

Vidíte záblesky, výbuchy, kouř. Po pár okamžicích strávených ve tmě, kdy se z repráků ozývá pouze váš dech (to už tady jednou bylo) se ocitáte na zemi, přímo uprostřed bitvy mezi vašimi kolegy a čímsi, co ani v nejmenším nepřipomíná lidi. Upadáte do bezvědomí... Probouzíte se na ošetřovně, kde se jeden z vědců snaží přimět k životu jednoho z vojáků. Vám nezbývá než se vydat skrze komplex a doufat, že se setkáte s dalšími vojáky, kteří zůstali ještě naživu. Procházíte neznámými chodbami tajemného a neznámého komplexu, sám, vystrašený a neozbrojený.

Postupem se setkáte s dalšími lidmi (ať už vědci nebo členy ochranky) a dokonce i několika vojáky. Také se vám do ruky dostávají konečně nějaké ty zbraně (hasák, nůž, Dezert Eagle, devítka...) a na likvidování emzáků a zelenou krev si začínáte zvykat. Po několika kilometrech chodeb a laboratoří narážíte na mobilní vojenskou základnu, kde je několik členů vašeho týmu. A dobrá zpráva je, že všichni jedou domů...

Běžíte chodbou ke svému vysněnému vrtulníku, který vás doveze domů, pryč z tohoto pekla, když v tom se stane něco hrozného... Dveře se vám zavírají přímo před nosem a skrze ně se na vás dívá nesympatický muž v modrém obleku, který si upravuje kravatu. Vrtulník odlétá... Zůstal jste tu úplně sám. Ale nemůžete truchlit příliš dlouho, jelikož se za vámi objevují nový emzáci. A tak vám nezbývá nic jiného, než se vydat dál a dál si špinit ruce mimozemskou krví. Pomalu se z toho stává rutina a už vám to ani nepřijde, že zabíjíte něco, co má tři ruce a jedno oko a šlehá z toho elektřina... Až do chvíle, kdy vás překvapí něco, s čím jste nepočítali. Vojáci v černých uniformách, kteří se s ničim a s nikym neserou. Těm je jedno jestli jste vědec, fízl, voják nebo emzák. Jejich úkol je jasný: zabít vše co se hýbe!

A tak tu máte "konečně" rovnocenného soupeře. Zda se s tím vyrovnáte je jen na vás. Děj se dále přesouvá na moment do alternativní dimenze na Xen a také se na chviličku ocitnete za Freemanovými zády. Po několika hodinách vyčerpávajícího boje (hraní) jste konečně nasměrován do veliké arény k finálnímu bosovi... Přiznám se po pravdě: nevím jakou úlohu má tato přerostlá chobotnice v celkovém příběhu. Jelikož když bych se to pokusil časově porovnat s původním Half-Life tak by podle všeho měl být Nihilanth ("administrátor" na Xenu) mrtvý. Ale těžko říct, jak dlouho trvalo v reálném čase Freemanovi teleport na Xen.

Nic méně to nic nemění na faktu, že svedete poslední souboj s GeneWormem a poté se ocitáte v helikoptéře s G-Manem (ano, to je ten nesympatický debílek, který vám tenkrát zavřel dveře před nosem), poklábosíte nad šálkem teplého čaje a piva a tím příběh končí. G-Man odchází do teleportu a vy jste tu zůstal sám. Obrazovka ztmavla a objevili se jména, těch, kteří tento vynikající datadisk vytvořili.

PŘÍBĚH
SLOVNÍČEK POJMŮ Nahoru...
Adrian Shepard – řadový voják Námořní jednotky Spojených států amerických, který byl vyslán do komplexu Black Mesa, aby tady udělal pořádek; postava za níž hrou procházíte

Gordon Freeman – vědec pracující v komplexu Black Mesa, hrál důležitou roli při pokusu, při kterém došlo k vytvoření nestabilního portálu a dělá velkém starosti vojákům; jeho eliminace je jedním z hlavních úkolů mise

Black Mesa – tajný vojenský a výzkumný komplex laboratoří v Novém Mexicu v USA; provádějí se zde pokusy s krystaly a organismy z planety Xen, otevírání portálů a mnoho dalších; zde se odehrává převážná většina hry

Xen – domovská planeta Vortigauntsů, původních obyvatel Xenu; ti však byli zotročeni nepřátelskou rasou Combine a posléze byli „vylepšeni“ poslaní na Zemi, aby zde připravili podmínky pro rasu Combine

Combine – nepřátelská rasa, která si podrobila Xeniany v otrockou sílu a vyslala je na Zemi; Combine jsou odhodláni obsadit i naši „modrou planetu“, zotročit lidstvo, získat naše vědomosti, vysát přírodní zdroje a nastolit tzv. „Universální jednotu“

Wallace Breen – administrátor v komplexu Black Mesa, nechá se přesvědčit rasou Combine, aby spustil resonanční kaskádu a posději se stane lidským mluvčím rasy Combine na Zemi

Resonanční kaskáda – Breen vybráním specifického vzorku spouští, pod dohledem rasy Combine, proces, při němž dochází k nehodě v Black Mesa, zakřivení prostoru a otevření portálu; Half-Life začíná

G-Man – tajemná postava hry, pravděpodobně agent jakési mezigalaktické planetární organizace, která bojuje s Combine; má značné technologie: testování v prostoru i čase

Nihilanth – nasazený rasou Combine k vedení planety Xen; má podobnou (vlastně stejnou) funkci jako bude mít Wallace Breen na Zemi; Gordon Freeman ho nakonec zabije

GeneWorm – obrovský červ, který je v Opposing Force finálním bosem; popravdě nevím jaký význam má v celkovém příběhu Half-Life, ale upřímně si myslím, že žádný

SLOVNÍČEK POJMŮ
ZPRACOVÁNÍ Nahoru...
Co k tomuto botu dodat? No moc toho nebude a nějak se mi nechce kopírovat zpracování z Half-Life. Nicméně sem něco napsat musím. Takže tedy:

Opposing Force byl dělaný jako modifikace do Half-Life v roce 1999, takže nečekejte lepší grafiku nebo fyzický model enginu, jelikož je opět základem všeho engine Quaka II. V hratelnosti se toho také moc nezměnilo a co se týče zvuku a atmosféry je tomu nápodobně. Ale abych byl objektivní, hudba a vlastně i atmosféra jistých kladných změn zaznamenala.

Zvuků přibilo a hudba krásně dokresluje onu tajemnou atmosféru. Co však tvůrci zvládli na jedničkou jsou nové modely postav, které se opravdu povedli. Ať už vezmeme v úvahu Gonome (většího zombíka), Shock Troopera, Voltigore nebo samotného finálního bose, musím říct, že to do hry vnáší mnoho nového. A nesmím zapomenout ani na nové lidské modely. Například tlustý strážník Otis nebo nove jednotky Black Ops jsou vynikající.

A s tím souvisejí také zbraně, které jsou opět zvládnuté na výbornou. Fantazie tvůrců skutečně neznala mezí a tak se můžeme těšit z Displaceru, který krom své účinnosti vás přesouvá do alternativní dimenze do jakéhosi bonusového kola, Spore Launcher a perfektní nápad je i Barnacle Gun. A také nesmím zapomenout na jednu důležitou věc, se kterou se při procházení komplexem setkáte. Podíváte se do několika lokací z původní hry, tak jak dopadly po nehodě a také se projedete jedním vláčkem, ale více pochopíte, až si hru zahrajete.

Jedním velkým nedostatkem hry samotné je její délka, která se oproti původnímu Half-Life zmenšila na polovinu, ne-li na třetinu. A je to škoda. Také se musím ohradit na první třetinu hry, která, nevím proč, ale nikdy mě moc nebavila… Zato druhé dvě třetiny jsou nářez. Také se musím zmínit, že i v Opposing Force budete mít před sebou spoustu rébusů, které budete muset vyřešit, jako například: "Jak se sakra dostanu na druhou stranu ?" Jak se daj otevřít tyhle dveře ? Co musím udělat, abych zabil toho hnusnýho červa ? Co mám dělat s tím raněným svářečem ? " apod.

Nakonec si nechávám své osobní hodnocení. Opposing Force je skutečně skvělí počin a v mnohém dokonce přestíní původní Half-Life a hlavně nám nechává možnost nahlédnout na celou situaci z druhého úhlu pohledu, což je velice zábavné a ojedinělé a o Blue Shiftu se to říci nedá.
ZPRACOVÁNÍ
TVŮRCI - GEARBOX SOFTWARE Nahoru...
Oproti původnímu Half-Life se výroby Opposing Force neujala washingtonská firma Valve, ale texaská firma Gearboxu Software a to, že odvedla skvělou práci, jsem tu už několikrát psal.

Gearboxu Software byl založen kolektivem zkušených grafiků, designéru a programátorů z Dallasu. Vývojáři se podíleli na většině titulů od společnosti Acclaim. Mezi díla patří například spolupráce na Civilizaci nebo slavném Duken Nuken 3D. Jejich debutním projektem byl první datadisk k Half-Life Opposing Force a také i ten druhý Blue Shift, který bohužel zůstal daleko ve stínu Opposing Force.
TVŮRCI - GEARBOX SOFTWARE
CHEATY Nahoru...
Hru spusťte v programu s příkazovým řádkem (nejlépe v Total Commanderu) s parametrem hl.exe –console –dev –game gearbox. (Doufám, že nemusím připomínat, že při spouštění musíte být v adresáři Half-Life). Až vám naběhne Menu spuste hru a ~ spusťte konsoly (tlačítko vlnovka je umístěno nad Tabulátorem). Do konsole můžete vkládat následující cheaty:

sv_cheats 1:     Aktivační kód (bez něj nebudou fungovat ostatní)

god:     Nesmrtelnost
noclip:     Procházení zdí (létání)
Impulse 101:     Všechny zbraně, munice, 15% brnění
notaret:     Neviditelnost
reset:     Restart hry od posledního loadingu (přicházíte i o zbraně, štíty a nesmrtelnost)
map [jméno]:     Skok do mapy [jméno] (viz. dále)
give [jméno]:     Dostanete předmět [jméno] (viz. dále)
give weapon_[jméno]:     Dostanete zbraň [jméno] (viz. dále)
give ammo_[jméno]:     Dostanete náboje [jméno] (viz. dále)

Poslední zadaný kód vyvoláte šipkou nahoru, předposledně zadaný cheat 2× kliknutím na šipku nahoru atp.

Seznam názvů map pro sigle-player (map [jméno]):
of0a0, of1a1, of1a2, of1a3, of1a4, of1a4b, of1a5, of1a5b, of1a6
of2a1, of2a1b, of2a2, of2a3, of2a4, of2a5, of2a6
of3a1, of3a1b, of3a2, of3a4, of3a5, of3a6
of4a1, of4a2, of4a3, of4a4, of4a5
of5a1, of5a2, of5a3, of5a4, of6a1, of6a2, of6a3, of6a4, of6a4b, of6a
of7a0

Seznam názvů map pro multi-player map [jméno]):
op4_bootcamp, op4_datacore, op4_demise, op4_disposal, op4_gasworks, op4_kbase, op4_kndyone, op4_meanie, op4_outpost, op4_park, op4_repent, op4_rubble, op4_xendance

Seznam názvů zbraní (give weapon_[jméno]):
357 (.357 Magnum), 9mmar (9mm Assault Rifle), 9mmhandgun (9mm Handgun), crossbow (Crossbow), crowbar (Crowbar), eagle (Desert Eagle), displacer (Displacer), egon (Egon Gun), gauss (Gauss Gun), grapple (Grapple), handgrenade (Hand Granate), hornetgun (Hornet Gun), knife (nůž), tripmine (Laser Tripmine), m249 (M249 SAW), sniperrifle (M40A Sniper Rifle), pipewrench (Pipewrench), rpg (raketomet), satchel (Satchel Charge), shockrifle (Shock Rifle), shotgun (Shotgun), snark (Snark), sporelauncher (Spore Launcher)

Seznam názvů nábojů (give ammo_[jméno]):
357 (.357 Magnum), 9mm (9mm Assault Rifle a 9mm Handgun), crossbow (Crossbow), egonclip (Egon Gun), gaussclip (Gauss Gun), 556 (M249 SAW), 762 (M40A Sniper Rifle), rpgclip (Rocket Thrower), buckshot (Shotgun), spore (Spore Launcher)

Tak to byl výpis nejpoužívanějších kódů a výčet všech názvů map a předmětů Opposing Force. Pokud vám však mohu doporučit, tuto pasáž rychle přeskočte a vůbec ji nečtěte, protože než hrát jakékoliv Half-Life (které je obtížností velmi lehké) s kódy je lepší ani ho neinstalovat a radši poškrábat CD-čko.
Prozatím je to z Cheatů vše. Časem doplním i další, méně používané a spíše ty, které používají tvůrci vlastních map.
CHEATY
SYSTÉMOVÉ POŽADAVKY Nahoru...
  • Procesor 133 MHz
  • 24 MB RAM
  • 200 MB volného místa na HDD
  • 2x CD-ROM
  • SVGA high color (16-bit)
  • Zvuková karta
  • Myš a klávesnice
  • SYSTÉMOVÉ POŽADAVKY

    NAHORU ...

     ČERSTVÉ NOVINKY
     POSLEDNÍ TUTORIÁLY
     ANKETA
    Staré ankety
     REKLAMA